Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας 2004-05

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας
Υπεύθυνοι καθηγητές κ. Αργυρού Φροσούλα, κ. Νάσιου Ιωάννης

Γυναικείες Μορφές

Πρόλογος

Το έντυπο αυτό είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας των καθηγητών που συνέπραξαν και υλοποίησαν το Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. II. 4.1.1.α, ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών και παρεμβατικά προγράμματα για την προώθηση της ισότητας των φύλων. Το παραπάνω έργο υλοποιείται από το Κέντρο Ερευνών για θέματα ισότητας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Χρηματοδοτείται κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο και κατά 25% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Στη σύμπραξη αυτή συμμετείχαν 5 σχολεία:
- Το 1ο Γυμνάσιο Γέρακα, που ήταν υπεύθυνο διαχείρισης και δράσης με υπεύθυνη καθηγήτρια διαχείρισης την κ. Βούξινου Ανδριανή και δράσης την κ. Λούμου Κων/να.
- Το 3ο Γυμνάσιο Γέρακα με υπεύθυνες καθηγήτριες την κ. Σιδέρη Σοφία και την κ. Κωνσταντή Βασιλική.
- Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα με υπεύθυνες καθηγήτριες την κ. Γκέκα Πολύτιμη και την κ. Φυντανίδου Τριανταφυλλιά.
- Το 2ο Λύκειο Γέρακα με υπεύθυνους καθηγητές τη Λυκειάρχη κ. Αργυρού Φρόσω και τον κ. Νάσιου Ιωάννη.
- Το ΤΕΕ Ραφήνας με υπεύθυνες καθηγήτριες την κ, Κουρκουζέλη Αικατερίνη και την κ. Χασταλή Αγγελική.


Το γενικό θέμα της σύμπραξης ήταν "Γυναικείες μορφές" και το κάθε σχολείο ανέπτυξε το θέμα από διαφορετική οπτική.
Η όλη προσπάθεια απετέλεσε για όλους μας μια πρωτόγνωρη διδακτική παρεμβατική εμπειρία, μια πορεία ευαισθητοποίησης για την ισότητα των δύο φύλων μέσα σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία, που έχει απόλυτη ανάγκη αλλαγής στερεοτύπων.
Θεωρώ υποχρέωση μου να ευχαριστήσω, το ΚΕΘΙ που μας έδωσε την δυνατότητα να συμμετάσχουμε σ' αυτό το πρόγραμμα, την κ. Παλαμίδα Στέλλα υπεύθυνη του ΚΕΘΙ που ήταν πάντα έτοιμη να συνδράμει στην προσπάθεια μας με προθυμία και ευγένεια οποιαδήποτε στιγμή, καθώς επίσης και όλες τις υπεύθυνες του ΚΕΘΙ με τις οποίες ήρθαμε σε επαφή, ήταν πάντα ευγενέστατες και πρόθυμες να μας συμπαρασταθούν.
Η υπεύθυνη διαχείρισης
Βούξινου Ανδριανή



Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας

Γυναίκες επιστήμονες στην εποχή μας

Αργυρού Φροσούλα
Στην πρώτη συνάντηση με μερικούς μαθητές-τριες της Β' τάξεως φάνηκε ότι τα παιδιά δεν έχουν εμπιστοσύνη στην καλή πρόθεση της πολιτείας να τους ενημερώσει για ουσιαστικά θέματα που τους αφορούν.

Ένας μαθητής παρατήρησε: "Κυρία συζητάμε για την ισότητα ενός πάμπτωχου ανδρόγυνου. Δεν είναι πράγματι ίσοι στην φτώχεια τους; Σε ένα μορφωμένο πλούσιο ανδρόγυνο δεν είναι πράγματι ίσοι άνδρες και γυναίκες στον πλούτο τους;".

Του απάντησε ότι πάντα υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί αλλά χρέος της πολιτείας είναι να θεσμοθετεί νόμους που να παρέχουν σε όλους (άνδρες και γυναίκες) ίσες ευκαιρίες μόρφωσης και εργασίας.

Ο μαθητής επέμενε: "Δηλαδή κυρία μια μαθήτρια πλούσια που οι γονείς της διαθέτουν και πληρώνουν δάσκαλο για ιδιαίτερα μαθήματα σε κάθε μάθημα και ένας φτωχός μαθητής με γονείς αγρότες, εργάτες ή γύφτους που δεν διαθέτει χρήματα για τα απαραίτητα βιβλία και βοηθήματα θα έχουν ποτέ ίσες ευκαιρίες;". Του απάντησα ότι η κοινωνική και οικονομική ανισότητα είναι από τα πιο δύσκολα προβλήματα της σημερινής κοινωνίας, που αποσυνθέτει τον κοινωνικό ιστό και αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή ατόμων απελπισμένων για τις περιθωριακές ομάδες "αναρχικών", που με τις αντικοινωνικές τους εκδηλώσεις βλάπτουν και τους εαυτούς τους και καταστρέφουν τις περιουσίες αθώων και άσχετων πολιτών και διαταράσσουν την κοινωνική γαλήνη.

Και είναι χρέος της πολιτείας με το εκπαιδευτικό της σύστημα να συντελεί στη δημιουργία και ανατροφή ωρίμων πολιτών με γνώσεις, πίστης και αισιοδοξία για το μέλλον.

Άλλος μαθητής παρατήρησε: "Μα κυρία πώς είναι δυνατόν να γίνει ίση με έναν έξυπνο άνδρα μια κουτή γυναίκα;". "Και το αντίστροφο" τον συμπλήρωσα.

"Πράγματι, ανεξάρτητα από καταγωγή, γνώσεις κ.λπ. σε κάθε ζευγάρι πραγματικό κουμάντο κάνει πάντοτε ο πιο έξυπνος. Επειδή δε σήμερα οι γυναίκες απέκτησαν και οικονομική ανεξαρτησία δεν ανέχονται κακή ποιότητα ζωής και αν με το σύζυγο τους δεν βρίσκουν κοινό έδαφος κατανόησης, κοινούς στόχους στη ζωή και ανεκτές συνθήκες διαβίωσης, εύκολα καταλήγουν στο διαζύγιο ή τουλάχιστον πολύ ευκολότερα από τις γιαγιάδες μας που ήταν απόλυτα εξαρτημένες οικονομικά από τους συζύγους τους.

Αυτό δεν είναι πάντοτε κακό, αν δεν υπάρχουν παιδιά, γιατί αν ο κάθε σύζυγος γνωρίζει ότι ο άλλος μπορεί κάθε στιγμή να φύγει, τότε, εφόσον θέλει τη συνέχεια του γάμου, φροντίζει να έχει καλύτερη συμπεριφορά και να εξασφαλίζει καλύτερες συνθήκες κοινής διαβίωσης.

Αν λοιπόν, σήμερα, με την πρόοδο που έχει κάνει η κοινωνία, υπάρχουν τόσες δυσκολίες για την μόρφωση και την ισότητα των γυναικών, μπορεί κανείς να φανταστεί τι συνέβαινε πριν 100 ή περισσότερα χρόνια. Πράγματι, με πραγματικό ηρωισμό η μαντάμ Κιουρί, πρόσφυγας από την Πολωνία, εγκαταστάθηκε στην Γαλλία, σπούδασε, διακρίθηκε, παντρεύτηκε τον Κιουρί και διέπρεψε στην έρευνα του Ραδίου, της ραδιενέργειας και της ακτινοβολίας των ακτίνων Χ.



Μαθητές που συμμετείχαν
Αγόρης Κωνσταντίνος
Αλεξανδράκη Αργυρή
Αλεξανδρατου Ελισάβετ
Αντωνοπούλου Όλγα
Αργυρού Παναγιώτης
Αρουτιουνιάν Βικτορια-Λεβο
Βαρχανης Στυλιανός
Βλάχου Μαρία
Γρηγοροπούλου Δήμητρα
Δασκαλάκη Θάλεια
Δρόσος Μάριος
Εμμανουήλ Γεώργιος
Ζάχαρη Αικατερίνη
Θωμάς Ανδρέας
Ιωαννίδης Γεώργιος
Καραδεδές Αλέξανδρος
Καρβέλας Κωνσταντίνος
Κνούβελου Μάρθα
Κουρτέση Μαρία-Αλίκη

Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας

Ευαισθητοποίηση για την ισότητα των δύο φύλων

Νάσιου Κ. Ιωάννης
Στην πρώτη ελεύθερη συζήτηση μας με μαθητές και -^μαθήτριες του Σχολείου μας, μια μαθήτρια, μάλλον με επιθετικό τόνο, με ρώτησε: "Γιατί κύριε, εσείς, σαν άντρας, θα θέλατε να επικρατήσει η ισότητα των φύλων, αφού θα είναι εις βάρος σας;". Η απάντηση μου ήρθε αυθόρμητα, χωρίς ίσως να σκεφτώ, μάλλον συναισθηματικά: "Γιατί τα τρία πρόσωπα που αγαπώ περισσότερο στη ζωή μου είναι η γυναίκα μου, η κόρη μου και η μάνα μου και έπειτα οι δυο γιοί μου . (Πρόσεχε! τυπογράφε! τη σειρά γιατί η μάνα μου ποτέ δεν θα με παρεξηγήσει, την κόρη μου μπορώ να την πείσω αλλά γέρασα και δεν αντέχω την μουρμουρά, ούτε και θέλω να στενοχωρήσω την γυναίκα μου).

Άλλος μαθητής, μάλλον πειρακτικά, ρώτησε αμέσως: "Δηλαδή κύριε να αγωνιζόμαστε και να αποδεχόμαστε την ισότητα μόνο των γυναικών που αγαπάμε";; "Και των ανδρών"!! συμπλήρωσε άλλος μαθητής, κλείνοντας το μάτι πονηρά. Η συζήτηση σοβάρεψε απότομα. Η απάντηση πάλι ξεκίνησε συναισθηματικά: "Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, κάποιον που τον αγαπάμε ειλικρινά, δεν θα θέλαμε ποτέ να τον αδικήσουμε ή να τον στενοχωρήσουμε. Άλλωστε ο Απόστολος Παύλος στον "Ύμνο της Αγάπης" της προς Κορινθίους επιστολής του περιγράφει γλαφυρότατα την πραγματική αγάπη και με το τι δεν κάνει κάποιος που αγαπά αλλά κυρίως τι κάνει - πάντα υπομένει... κ.λπ.

Επειδή όμως το θέμα δεν είναι μόνο ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ, η πολιτεία θέσπισε νόμους για την ισότητα, που πρέπει όλοι να τηρούμε".

Μια μαθήτρια που άκουγε σκεφτική, μάλλον θυμωμένη ξέσπασε: "Δηλαδή κύριε η γυναίκα ενός πλουσίου Έλληνα, που η ίδια δεν χρειάζεται να εργάζεται και μια φτωχή μετανάστρια με δυο παιδιά σχολικής ηλικίας που φεύγει στις έξι το πρωί για δουλειά και γυρίζει ξεθεωμένη στις πέντε το απόγευμα θα γίνουν ποτέ ίσες και με ποιο τρόπο;"

Ήταν ολοφάνερη η καταγωγή της μαθήτριας και η περιγραφή μιας δύσκολης κατάστασης που βίωνε η ίδια. Και η απάντηση δεν ήταν εύκολη: "Κατ' αρχήν υπάρχουν πάμπτωχές Ελληνίδες διαφόρων ηλικιών όπως και μετανάστριες. Το θέμα της αναδιανομής του εθνικού πλούτου κάθε χώρας το χειρίζεται, ή τουλάχιστον θα 'πρεπε να προσπαθεί να το λύσει κάθε κυβέρνηση με την δημοσιονομική της πολιτική. Ανεξάρτητα όμως απ' αυτό κάθε νέα και νέος έχει το δικαίωμα, αν όχι και την υποχρέωση, να προσπαθεί με κάθε νόμιμο μέσο, με την συνεχή επιμόρφωση, με συστηματική εργασία, με επιμονή και φαντασία να βελτιώσει την οικονομική και την κοινωνική του θέση. Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι να μπορεί κάθε άτομο, άνδρας ή γυναίκα, χω-)ίς φυλετικούς, ρατσιστικούς, κομματικούς ή άλλους αποκλεισμούς, να έχει ίσες ευκαιρίες για μόρφωση, εργασία, συμμετοχή στα κοινά κ.λπ.".

Ένας μαθητής που μόνο άκουγε, μάλλον απόρησε: "Μα κύριε, πώς μπορεί να απαιτεί ισότητα, ίση αμοιβή με ένα μορφωμένο γλωσσομαθή άνδρα, κάτοχο μάστερ και ντοκτορά, εργατικό απ' τα χαράματα έως την νύχτα, σαν στέλεχος εταιρίας μια κοπέλα τεμπέλα, αμόρφωτη, αδιάφορη για την δουλειά της που από την στιγμή που αρχίζει δουλειά κοιτάζει το ρολόι της νά'ρθει η ώρα να φύγει;;". Εδώ η απάντηση ήταν λιγότερο δύσκολη: "Προφανώς υπάρχουν σήμερα χωρίς αμφιβολία και μορφωμένες, γλωσσομαθείς, με ντοκτορά νέες κοπέλες εργατικές και αφοσιωμένες στην καριέρα τους όπως και αμόρφωτοι νεαροί τεμπέληδες και αδιάφοροι, πραγματικοί χαραμοφάηδες που θα ήθελαν ίση αμοιβή με τα διευθυντικά στελέχη. Επομένως το ζητούμενο είναι ίση αμοιβή για ίση εργασία".

Σε άλλη ώρα διδασκαλίας οι μαθητές φαίνονταν πιο προβληματισμένοι και σοβαροί: Ένας μαθητής ρώτησε απορημένος: "Μα κύριε οι ίδιες οι γυναίκες εμπιστεύονται περισσότερο και επιλέγουν ή ψηφίζουν άνδρες γυναικολόγους, δικηγόρους, αρχιτέκτονες, πολιτικούς, δημάρχους κλπ. ακόμη και όταν υπάρχουν ισάξιες ή και καλύτερες γυναίκες επιστήμονες, πολιτικοί κ.λπ. δεν είναι έτσι;".

"Σίγουρα σαν άνδρας δεν ξέρω γιατί, σήμερα πολλές γυναίκες εμπιστεύονται άνδρες γιατρούς, πολιτικούς αλλά υποθέτω όπως έκαναν οι γονείς τους και παππούδες τους από συνήθεια.

Είναι, όμως, αλήθεια, σήμερα πολύ περισσότερες γυναίκες γιατροί, δικηγόροι, πολιτικοί από ποτέ. Είναι ακόμη βέβαιο ότι, όσο περισσότερες γυναίκες μορφώνονται, γίνονται επιστήμονες τόσο αποκτούν περισσότερη αυτοπεποίθηση και εμπιστεύονται όλο και περισσότερο γυναίκες επιστήμονες και πολιτικούς.

Και όσο περνάει ο καιρός οι νεότερες γενιές κοριτσιών και αγοριών θα εμπιστεύονται περισσότερο γυναίκες γιατρούς, οδοντογιατρούς, μηχανικούς, πολιτικούς κ.λπ."

Άλλος μαθητής "προοδευτικών αντιλήψεων", μάλλον απογοητευμένος μονολογεί: "Πολύ αισιόδοξος είστε κύριε καθηγητά! Εδώ μια γυναίκα υπάρχει σήμερα αρχηγός πολιτικού κόμματος, που μάλιστα αγωνίζεται για τα δικαιώματα του εργαζομένου και τους εργαζόμενους μέσα και έξω απ' τη Βουλή και μετά βίας παίρνει 5% και μάλιστα από άνδρες, κυρίως ψηφοφόρους, όταν οι γυναίκες ξεπερνούν το 51 % του εκλογικού σώματος, τριάντα χρόνια μετά τη μεταπολίτευση με ελευθερία και δημοκρατία".

Του απάντησα σκεφτικός "Πράγματι οι κοινωνικές αλλαγές που γίνονται με την ελεύθερη βούληση των ανθρώπων γίνονται αργά, ίσως πολύ αργά. Και οι γυναίκες τα δικαιώματα τους πρέπει να τα διεκδικούν συνεχώς με αγώνες και κάθε νόμιμο μέσο. Καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική

εξέλιξη παίζουν οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης "opinion makers", τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο, πολιτικές νεολαίες, συνδικαλιστική και πολιτική ηγεσία και κυρίως οι μορφωμένοι γονείς που ανατρέφουν ώριμους ανθρώπους, πολιτικοποιημένους και κοινωνικοποιημένους που γνωρίζουν το "συμφέρον τους" και αντιστέκονται στην ομαδική αλλοτρίωση μέσω της T.V., ριάλιτυ, υποκουλτούρας κ.λπ.



Μαθητές που συμμετείχαν

Παπαχρόνη Δανάη
Προκόπη Αγγελική
Ραΐση Ειρήνη
Ρούγκας Κωνσταντίνος
Ρουμελιώτη Δήμητρα
Σκαρλοπούλου Βασιλική
Σπαρπαθιώτη Ασπασία
Σπυρίδης Κωνσταντίνος
Σταμάτη Παναγιώτα
Τάκης Γεώργιος
Τζανετη Στέλλα
Τομπουλίδη Μαρία
Τουρίκης Αντώνιος
Τριανταφυλλίδης Δημήτριος
Τσελέντης Νικόλαος
Τσουλια Ελισάβετ
Τσούτση Ελισαβέτα
Φώτου Ελένη
Χαϊρεδινογλου Μαρία
Ψώνη Αγγελική


Επιστροφή στην κορυφή της σελίδας



[Κεντρική Σελίδα] [ Προγράμματα]

© 2ο Γενικό Λύκειο 2004-2006