Το σχολείο μας συμμετείχε στο διαδικτυακό 6ο Διεθνές Συνέδρίο,
για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας,
που έγινε στη Λάρισα από 16-18 Οκτωβρίου 2020.
Το συνέδριο διοργάνωσε η Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Ε.Ε.Π.Ε.Κ.)
σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Τμήμα Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας, ΤΕΦΑΑ),
το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Τμήμα Φιλολογίας)
και το Σύλλογο καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Ν. Λάρισας.
Συνδιοργάνωση: Περιφέρεια Θεσσαλίας και Δήμος Λαρισαίων.
Πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Λάρισας - Γαλλική Πρεσβεία στην Ελλάδα,
της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Ελλάδα,
της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών,
του Πανελληνίου Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας,
της Πανελλήνιας Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής ν. Λάρισας,
της Europe Direct,
της Περιφερειακής Διεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
και ήταν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (26415/Δ2/21-02-2020).
Βασικός σκοπός της Ε.Ε.Π.Ε.Κ είναι η προώθηση των καινοτόμων δράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα
και η ανάπτυξη κατάλληλων δομών υποστήριξής τους ώστε να μπορούν να εφαρμοσθούν
στο ευρύτερο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι γενικοί σκοποί της Ένωσης είναι:
Η προώθηση των καινοτομικών δράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Η ανάπτυξη κατάλληλων δομών υποστήριξης ώστε οι καινοτομικές δράσεις να μπορούν
να εφαρμοσθούν σε όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Το σχολείο μας παρουσίασε την εργασία με θέμα: Europe for Citizens: Gaining an insight into its History and its Diversity
και παρουσιάστηκε από τη διευθύντρια του σχολείου κ. Ευαγγελία Γεωργάκη και
τους καθηγητές Πολιτικών Επιστημών κ. Μαρία Τσιαπράζη και
Πληροφορικής κ. Βασίλη Αναστόπουλο.
Η εργασία παρουσίασε το πρόγραμμα του 2ου ΓΕΛ Γέρακα
“Europe for Citizens: Κατανοώντας την Ένωση, την Ιστορία και την Πολυμορφία της»
που οδήγησε στην απονομή του βραβείου JAN AMOS COMENIUS AWARD 2020.
Το βραβείο αυτό θεσμοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2019
και απευθυνόταν σε όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των χωρών μελών της ΕΕ .
Ένα σχολείο από κάθε χώρα βραβεύτηκε για την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση
για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και τις αξίες της με βάση δύο κριτήρια:
1. Την υλοποίηση ενός προγράμματος με βασικό θέμα την ιστορία και το ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ),
τo ζωτικό ρόλο του πολιτισμού και της κοινής πολιτισμικής κληρονομιάς ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων
και τις θεμελιώδεις αξίες του Ευρωπαϊκού οικοδομήματος: αλληλεγγύη, συνεργασία, ισότητα, ελευθερία.
2. Τον σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό και την γενικότερη ταυτότητα του σχολείου.
Κριτήριο 1 :
Το πρόγραμμα Europe for Citizens υλοποιήθηκε στο σχολείο μας το 2018-19
και απευθυνόταν κυρίως στους μαθητές των Α και Β τάξεων.
Στόχοι του προγράμματος ήταν να εμπνεύσουμε τους μαθητές μας:
Να μάθουν τρόπους συνεργασίας σε ομάδες και τρόπους λήψης συλλογικών αποφάσεων με σεβασμό στις διαφορετικές απόψεις.
Να γνωρίσουν τους βασικούς πολιτικούς θεσμούς της ΕΕ.
Να γνωρίσουν βιωματικά τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) .
Να αισθανθούν Ευρωπαίοι πολίτες. Να συνειδητοποιήσουν ότι οι αποφάσεις της ΕΕ τους αφορούν άμεσα ή έμμεσα. Δεδομένου ότι το έτος 2019 ήταν έτος ευρωεκλογών, επιδιώξαμε να κατανοήσουν πόσο σημαντική είναι η συμμετοχή στις δημοκρατικές διαδικασίες που διαμορφώνουν την ΕΕ.
Να εκτιμήσουν και να σεβαστούν τον πλούτο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και τις κοινές βασικές αξίες.
Να βιώσουν πλευρές της καθημερινότητας στην Ευρώπη, όπως η διατροφή και ο χορός.
Απώτερος στόχος μας ήταν να προκαλέσουμε τον κριτικό αναστοχασμό για το παρελθόν, παρόν και μέλλον της Ευρώπης, τα προνόμια και τις προκλήσεις της ΕΕ.
Η υλοποίηση παρόμοιων προγραμμάτων στο σχολείο μας βασίζεται στις θεωρίες για την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, την καλλιέργεια της ιδιότητας του πολίτη και την ολιστική σχολική προσέγγιση. Η προώθηση καινοτόμων προγραμμάτων είναι αποτελεσματική όταν ενσωματώνει τις νέες τεχνολογίες και μεθόδους και η εκπαιδευτική καινοτομία αντιμετωπίζεται ως συνεχής «διαδικασία» και όχι ως «μεμονωμένο γεγονός».
Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος αξιοποιήθηκαν γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος: Νεοελληνική Γλώσσα, Πολιτική Παιδεία, Ιστορία, Πληροφορική, Ξένες Γλώσσες και άλλα.
Η μέθοδος εργασίας περιελάμβανε:
Βιβλιογραφική έρευνα στη σχολική βιβλιοθήκη και το Διαδικτύο από έγκυρες πηγές
Εργασία σε ομάδες και Παρουσίαση των εργασιών
Παιχνίδια γνώσεων και ευαισθητοποίησης με τη χρήση νέων τεχνολογιών και παιχνιδοποίησης (όπως το Kahoot).
Παρακολούθηση σχετικών ταινιών και δημοσιογραφικών εκπομπών
Συζήτηση, ανάλυση, προβληματισμός, ευαισθητοποίηση και ανατροφοδότηση
Συνάντηση με ειδικούς: υπεύθυνους του Γραφείου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα και με Έλληνες Ευρωβουλευτές.
Στενή συνεργασία με τα άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα του σχολείου: EPAS-Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Euroscola, MUN.
Κριτήριο 2 :
Ευρωπαϊκός Προσανατολισμός – Ταυτότητα του σχολείου
Το 2ο ΓΕΛ Γέρακα είναι ένα δημόσιο εκπαιδευτικό ίδρυμα με σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Δράσεις σαν κι αυτή αποτελούν τακτική πρακτική του σχολείου που ακολουθείται με συνέπεια και σταθερότητα εδώ και 10 χρόνια και είναι αναπόσπαστο μέρος της σχολικής μας κουλτούρας. Η υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων δεν γίνεται αποσπασματικά αλλά μέσα σε ένα κλίμα ολιστικής σχολικής προσέγγισης που ενθαρρύνει τη συμμετοχή και εξοικειώνει τους μαθητές με την ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη.
Γι’ αυτό και ο τομέας της Αγωγής Ενεργών Πολιτών είναι πολύ δραστήριος. Μία ομάδα αφοσιωμένων εκπαιδευτικών ενθαρρύνουν και εκπαιδεύουν τους μαθητές να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα .
Αντίκτυπος - Διάχυση
Η επιτυχία του προγράμματος έγκειται στο σωστό συνδυασμό και αναλογία ακαδημαϊκών και κοινωνικών δράσεων. Πέτυχε να εμπλέξει τους μαθητές να ασχοληθούν με την Ε.Ε. με βιωματικό και συνάμα διασκεδαστικό και δημιουργικό τρόπο. Χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι εμπλοκής και κινητοποίησης των μαθητών, δημιουργήθηκαν οι κατάλληλες συνθήκες για την ανάληψη πρωτοβουλιών εκ μέρους τους, την πλήρη ενεργοποίηση της ομάδας και ανάπτυξη θετικών εικόνων για την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.
Συμπεράσματα
Μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές έμαθαν τρόπους συνεργασίας σε ομάδες και λήψης συλλογικών αποφάσεων με σεβασμό στις διαφορετικές απόψεις, γνώρισαν τους βασικούς πολιτικούς θεσμούς της ΕΕ και τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) με ενδοσχολικές προσομοιώσεις συνεδριάσεων του ΕΚ. Τους δόθηκε η δυνατότητα να αισθανθούν Ευρωπαίοι πολίτες και να συνειδητοποιήσουν ότι οι αποφάσεις της ΕΕ τους αφορούν άμεσα ή έμμεσα και να εκτιμήσουν και να σεβαστούν τον πολυπολιτισμικό καμβά του ευρωπαϊκού πολιτισμού και τις κοινές βασικές αξίες. Βίωσαν πλευρές της καθημερινότητας στην Ευρώπη, όπως η διατροφή και ο χορός και τις μοιράστηκαν με την τοπική κοινωνία. Θεωρούμε ότι προκαλέσαμε τον κριτικό αναστοχασμό για το παρελθόν, παρόν και μέλλον της Ευρώπης, τα προνόμια και τις προκλήσεις της ΕΕ στους μαθητές μας.
Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι η δέσμευση του 2ου ΓΕΛ Γέρακα στην προώθηση των ευρωπαϊκών αξιών δεν είναι ευκαιριακή ούτε απομονωμένη αλλά είναι μια καθημερινή «διαδικασία» που εντάσσεται στην ευρωπαϊκή, δημοκρατική κουλτούρα του σχολείου. Γι΄αυτό άλλωστε είναι αποτελεσματική. Το πρόγραμμα «Europe for Citizens» ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των όσων υλοποιούνται στο σχολείο μας.
Η διάκριση ενός ελληνικού δημόσιου σχολείου σε ευρωπαϊκό επίπεδο με σκληρό ανταγωνισμό, καταδεικνύει τη δυναμική της δημόσιας εκπαίδευσης όταν υπάρχει η βούληση.
Η βιντεοσκόπηση έγινε τον Σεπτέμβριο του 2020 στη βιβλιοθήκη του σχολείου.